Udtalelsen
- Jeg blev kontaktet af Niels Østergaard fra Manator Aps på et tidspunkt, hvor
vi i Herning Kommune var i gang med at lave dispositionsforslag og skitseprojekt
for Dr. Boulevards forlængelse mod vest, mellem Herning by og den
nye rute 15. Vi havde af økonomiske årsager opdelt strækningen i 2 etaper.
Den første etape havde vi arbejdet en del med, men den anden etape havde
vi ikke arbejdet særligt med.
Resultatet
Resultatet blev, at vi vil fik lavet en
grundig analyse og værdiberegning for hver
af de to etaper.
Vejafdelingen har med værdiberegningen været
i stand til - selv for et så omfattende projekt - at fremsætte et pålideligt
budgetforslag til politisk behandling. Samtidig har analysen betydet, at der er
dannet et godt grundlag at projektere videre på, da der under analysen er
fremkommet mange relevante oplysninger vedrørende projektet, og mange
"hjørner" er blevet rundet
undervejs.
Næste skridt
Næste skridt bliver, at ansøge byrådet om en tilstrækkelig stor bevilling til,
at projektet kan gennemføres i en samlet eller 2 adskilte etaper. Herefter
skal projektet detailprojekteres og udbydes".
Processen
Processen var ny og spændende for os. Vi valgte at lade 5 ingeniører fra Vejafdelingen
(bestillerfunktionen) og 1 ingeniør fra Driftsafdelingen (udførerfunktionen)
deltage i analysen. Vi havde desuden planlagt at lade en fremmed
entreprenør deltage, men måtte desværre opgive planen af tidsmæssige
årsager. Vi kendte alle på forhånd til successiv kalkulation, men
måden hvorpå Manator arbejdede var ny for os. Efter nogen øvelse fandt vi
rytmen.
Tina Guldberg
Herning Kommune
Teknik og Miljø, Vejafdelingen