Udvikling og certificering af
procesorienteret kvalitetsledelsessystem hos Process Engineering A/S
Process Engineering er
en landsdækkende rådgivende ingeniørvirksomhed, der leverer rådgivning og konsulentressourcer til både store og små kunder i procesindustrien, olie- og
gasindustrien og andre brancher, hvor kunderne både forventer og kræver, at der
er styr på kvaliteten.
Det er vigtigt for Process Engineering at være en pålidelig samarbejdspartner
for sine kunder, hvor rådgivning altid er en tillidssag. En ISO 9001
certificering skaber tryghed hos kunden for, at der leveres den rådgivning og
dokumentation, der er behov for.
- I juni 2015 modtog Process Engineering sit
certifikat som bevis på, at der er systematisk styr på kvaliteten i alle
virksomhedens afdelinger i Danmark. Sidenhen er certificeringen opgraderet til
ISO 9001:2015.
Manator Aps har rådgivet og hjulpet med både udvikling, implementering og
certificering af det effektive og proaktive ledelsessystem.
Projektet
Virksomhedsrådgiver Erik L. Nielsen, Manator Aps, har bidraget med viden,
metoder, tilrettelæggelse og aktiv deltagelse i udvikling og implementering af
ledelsessystemet på hovedkontoret i Fredericia, samt i afdelingerne i Brøndby,
Sorø, Aarhus og Aalborg.
Undervejs i det godt 2-årige forløb, har Process Engineerings ledelse og
medarbejdere arbejdet godt med de forbedringer som udviklingsprojektet har
ført med sig. Organisationen har også tilegnet sig de kompetencer der skal til, for
at vedligeholde og videreudvikle systemet og virksomhedens interne processer.
Erik L. Nielsen er, efter certificeringen, fortsat tilknyttet som virksomhedsrådgiver og intern auditor
hos Process Engineering.
Resultaterne
Det ISO 9001-certificerede ledelsessystem er forankret hos topledelsen, hvor
direktør Poul B. Jakobsen varetager rollen som kvalitetschef. Lederne af de
enkelte afdelingskontorer er ansvarlige for den daglige drift, herunder
overholdelse af systemets krav i de projekter, der styres fra den enkelte afdeling.
Kvalitet er selvfølgelig også et fast punkt på ledermøderne, hvor bl.a.
præstationer og forbedringer behandles.
Kvalitetsledelsessystemets rygrad er en række robuste kerne- og nøgleprocesser
lige fra salg, tilbudsgivning og ordrebehandling, over udførelse af
kundeprojekterne, til levering, afslutning og evaluering af projekterne.
- Det
procesorienterede system sikrer ikke kun ydelser af høj kvalitet, men også
løbende forbedring af processerne, kompetencerne og ledelsessystemet hos Process
Engineering.
I praksis styres kundeprojekterne bl.a. ved hjælp af et sagsstyringssystem, der i alle projekternes faser
sikrer, at afklaringer, beslutninger, dokumentering, styring af ændringer, verifikationer og
valideringer mv. finder sted i det omfang, der er relevant for det enkelte
projekt.
- Dermed sikres bl.a., at der altid er klarhed over opgaven, at der tilknyttes
konsulenter med de rigtige kompetencer og at alle kunde-, lov- og myndighedskrav
overholdes.
Mere om styr på kvaliteten hos Process Engineering A/S
Læs mere om kvalitet og godkendelser på
proeng.dk.
[ Referencer ]
|