Udvikling og certificering af
procesorienteret kvalitetsstyring hos RIVAL
A/S Maskinfabrikken RIVAL i Skanderborg er en
moderne maskinfabrik. Moderne på mange måder, fordi såvel faciliteter,
maskiner og udstyr er af høj standard og løbende fornyes, men især fordi
ledelsen og medarbejderne er fremme i skoene på alle felter.
Med Manator Aps' hjælp, blev virksomheden ISO 9001-certificeret af DNV i
juni 2012. Dermed styrkedes markedspositionen yderligere overfor RIVALs kunder,
som i dag bl.a. findes i vindmølle-, robot-, olie- og gasindustrien samt
forsvaret.
RIVAL
Henrik
og Kirsten Holvad leder RIVAL, som om den var en større virksomhed. Kulturen er
præget af god ledelse og fokus på medarbejderpleje, etik og miljø i forhold
til omverdenen, ligesom der hersker en udpræget åbenhed og korpsånd.
Kvalitetsprojektet
Erik Nielsen, Manator Aps, hjalp i 2012 RIVAL i mål med at udvikle,
implementere og få ISO 9001 certificeret virksomhedens ledelsessystem.
Eriks rolle har været at tilrettelægge, rådgive og komme med de rette værktøjer til projektet,
ligesom han også selv udarbejdede visse dele af systemets beskrivelser,
medvirkede til implementering og lavede interne audits.
- I tråd med virksomhedens moderne ledelsesform, har vi lavet et
procesorienteret ledelsessystem, som hjælper ledelse og medarbejdere med at
fastholde alle virksomhedens væsentlige processer og værdier, siger Erik
Nielsen. Han er glad for den proaktive og uddelegerende form, kvalitetsprojektet har
haft hos RIVAL. Alle har spillet med og udfyldt deres roller på en flot måde,
hvilket har sikret forankring af ledelsessystemet i
virksomheden.
Målet med Eriks indsats har været, at al nødvendig viden skulle overleveres til
RIVAL i løbet af
projektet, som nu er selvkørende og meget kompetent udi kvalitetsstyring.
Samarbejdet mellem Erik og RIVALs ledelse og medarbejdere har været godt, og
han har en årrække været rådgiver (huskonsulent), for at medvirke til den fortsatte
forbedring af RIVALs præstationer på kvalitetsområdet.
Resultaterne
Projektgennemførelsen har i sig selv løftet RIVALs fokus på systematisk
kvalitetsledelse, ligesom ISO 9001 certificeringen stiller krav om løbende
forbedringer. Med kvalitetsledelsessystemet har RIVAL en god
platform for, løbende at blive endnu bedre til at levere den kvalitet, som
kunderne efterspørger.
Læs mere om kvalitetsudviklingen hos RIVAL
Læs om
kvalitet som
omdrejningspunktet hos RIVAL og kig også forbi nyhedsfanen på hjemmesiden,
som ofte fokuserer på kvalitet - fx at
RIVAL er ISO re-certificeret med ros (i maj 2015).
[ Referencer ]
|